Direktlänk till inlägg 9 november 2009

you go Ego!

Av Emelie - 9 november 2009 23:24

ja, en  hetsk debatt har skapats på Egoinas blogg, angående ett inlägg hon skrev om  vaccinering mot svininfluensan, inlägget hittar ni HÄR.

folk har blivit som galna för att hon inte vill vaccinera sig.

men hallå, det är ett öppet land, vad är det för statistik vi har hört, att 60 % är villiga att vaccinera sig, resterande 40 procenten då? jag kan lova er, fast jag inte är så bra på matte att Egoina inte är de 40 procenten.


Jag blir så himla trött på detta tjat om den nya inflensan AKA svininfluensan.

okej, den har drabbat många och folk har dött MEN de som har har varit immunsupprimerade och inte helt kärnfriska, de är i en riskgrupp, de får vaccinet före andra - om de vill ha.


folk har skrivit kommentarer i Egoinas blogg om att hon är egoistisk och att folk med nedsatt immunförsvar i hennes omgivning kommer att DÖ för att hon inte tar vaccinet. inte tror jag väl att hon kommer gå att hosta influensa på immunsupprimerade för att se om de kommer att falla som dominobrickor? tveksamt hörrni.


säger bara en sak: väx upp förfan!


om du nu har så nedsatt immunförsvar så ta vaccinet själv då, blir hon sjuk blir inte du sjuk. så enkelt är det, om nu vaccinet är så bra som vissa förespråkar, t.ex de nötter som säger att det är den som inte vaccinerat sig fel om det är någon runt omkring som dör.


jag är jävligt skeptisk till vaccinet, det ska jag ärligt säga.  

vanliga influensavaccin är framställda under lång tid, vad är det här framställt på? tre veckor?

ni hör väl själva hur det låter? vad vet vi om långtidsbiverkningar? zero, zipp, nada. det går inte att förutspå.


jag som är i en av riskgrupperna skulle inte vilja ta vaccinet men iom att jag läser till sjuksköterska och ska ut på praktik så måste jag vaccinera mig, vilket inte är speciellt kul.


det är inte kul att bli "tvingad" till saker man inte vill.


Sverige är ett öppet land och vi får tycka och tänka som vi vill. Det är ingen som har bestämt att ALLA måste ta vaccinet, få hade det vart en helt annan situation.


fyfan för folk säger jag bara, blir så jävla trött!


låt folk tycka och agera som de vill, ni behöver ju inte bli som några jävla gamar!

 
 
cecilia

cecilia

10 november 2009 10:42

sv. allt bra med dig? (:

http://ceciliala.blogg.se

 
Linda

Linda

10 november 2009 11:32

bra sagt där du ;)

http://lindali.bloggplatsen.se

 
Linn

Linn

10 november 2009 11:44

Jag håller både med och inte.
Självklart ska man få välja om man vill ta det eller inte, men de människor som är riktigt immunsuplimerade (eller vad de nu heter) får inte ta vaccinet och riskerar därmed att smittas och dö. Ju fler tar vaccinet desto mer minskar risken för dessa människor.
Och nu är det ju inte riktigt sant de du skriver heller, en helt kärnfrisk 8-åring har dött av svininfluensan i finland och just nu vårdas en 15 åpring i resporator här i sverige, den också helt kärnfrisk och inte tillhör riskgrupperna.
Jag tycker man ska välja, men ja måste ju erkänna att jag är mer för en emot vaccinet. Jag vill inte ha på mitt samvete att någon person som av någon anledning inte kan vaccinera sig skall bli dålig pga av att jag för smittan vidare, eftersom man kan ju smitta även om man inte är/känner sig sjuk.
700 000 nya fall i europa rapporterades in bara under förra veckan, det är mer än dubbelt så mycket som när den vanliga influensan (300 000/vecka) härjat som värst. Det säger något smittorisken, anser jag. Och vad det gäller biverkningarna, visst det finns inga långtidsstudier på det men jag litar på att staten/staterna inte skulle tillåta något som inte var lovande. Men som sagt detta är min åsikt och alla har rätt att tycka och framför allt göra som dom vill. :)

http://metrobloggen.se/linnsparadis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 14 juni 2018 00:50

Här händer det ju prick ingenting måste jag ju säga. Vill inte avsluta bloggen för det är mycket ord och tankar som finns här som jag vill ha kvar.   Nu har jag min egen resa, mina egna prövningar. Denna blogg är på något sätt mammas resa så vi...

Av Emelie - 3 februari 2012 13:18

inte det nej, inte speciellt alls faktiskt.   kanske dags att avsluta denna? Eller så har jag den bara kvar för att se vad jag skrivit om tidigare i livet.  Gamla reflektioner och kunna gå tillbaka till när man mådde som värst. Se hur livet s...

Av Emelie - 28 augusti 2011 20:42

jo, glömde ju berätta om en konversation mellan mig och Linn idag, den var lite festlig minsann. Hon var här hemma hos mig innan vi skulle dra iväg på äventyr, jag håller på och byter om och står i bh och trosor.   L: Du ser så slät ut! J: Va...

Av Emelie - 28 augusti 2011 20:07

Var och tittade på Allan-Fjallan idag. Han fick INTE följa med hem inte. Han var nämligen alldeles för liten. Jaja, jag vet att man säger att storleken inte har någon betydelse men nej, han motsvarade inte förväntningarna. Han fick snällt vara kv...

Av Emelie - 27 augusti 2011 20:29

Blev ingen Allan idag, var för seg. Kanske införskaffar mig honom imorgon istället, vi får se :)   Blev iaf en tur till lagerhaus, underbara affär! Hade bestämt mig för att pimpa lite i badrummet och så blev det. Nu är jag precis klar och s...

Ovido - Quiz & Flashcards